اختلال دوقطبي چيست؟/آغازطرح سنجش سال98|گفتارتوان گستر در مهرویلا کرج09121623463

اختلال دوقطبي چيست؟/آغازطرح سنجش سال98|گفتارتوان گستر در مهرویلا کرج09121623463

 

هدف

هدف جلسه دوم معرفي مفهوم اختلال دوقطبي به بيماران و برطرف كردن افسانه‌هاي بي شمار در مورد اين اختلال، تأكيد بر طبيعت بيولوژيكي اختلال و تلاش براي از بين بردن ننگ و داغ اجتماعي مرتبط با اين بيماري است.

به صورت افراطي جمعيت عمومي از طبيعت و اصل اختلالات روانپزشكي آگاهي ندارند. مطالبي كه ما مي‌خواهيم در اين جلسه بگوييم براي بسياري از بيمارانمان شگفت انگيز است. اين مطالب زندگي آنها را دگرگون ساخته و فهم آنها از اختلال تغيير داده و در نتيجه راهي را كه آنها خودشان را به عنوان يك فرد درك مي‌كنند تغيير مي‌دهد.

جلسه دوم معمولاً در مبارزه با احساس‌هاي گناه كه بسياري از بيماران دارند مؤثر است. بخصوص احساساتي كه برگرفته از يك روانشناسي سخت و محكم كه از درمان‌هاي ديناميك مشتق مي‌شوند.

روش

  • مثل هميشه جلسه اول با يك مرحله گرم كردن آغاز مي‌كنيم. از بيماران مي‌پرسيم كه آنها در هفته گذشته چطور بودند، هر پرسشي كه آنها است در مورد جلسه اول دارند پاسخ مي‌دهيم، بازي نام‌ها و شوخي دوره‌اي را تكرار مي‌كنيم (به صفحه 59 نگاه كنيد) اين بازي زماني كه شروع مي‌شود باعث مي‌شود كه خلق افراد شاد شود.
  • جلسه را مي‌توان با اين عبارت شروع كرد “اختلال دوقطبي مي‌تواند به دليل تغيير در مكانيزمي باشد كه خلق را تنظيم مي‌كند اين عبارت به آنها كمك مي‌كند تا طبيعت بيولوژيكي اختلال را تعيين كنيم”. سپس از بيماران مي‌خواهيم كه هر زماني آنها مفهوم مطالبي را كه به آنها مي‌گوييم متوجه نشدند مي‌توانند در مورد آن سؤال كنند.
  • در طي جلسه، يك نماي كلي از مغز را بر روي تخته سياه مي‌كشيم و به سيستم ليمبيك اشاره مي‌كنيم. اين نماي ساده همراه با اظهار نظر و توضيح در مورد آن مي‌تواند براي بيماران بسيار مناسب باشد تا آنها علت اختلال را متوجه شوند. هر چند كه محققان مي‌توانند به طور آزادانه و بي وقفه در مورد مطالب صحبت كنند. براي بسياري از بيماران ضروري است تا بفهمند كه علت اختلال آنها چه چيزهايي است و چه چيزهايي نيست و همچنين اين بيانات مي‌تواند برخي احساس‌هاي گناه در مورد علت اختلال را كه بيشتر شبيه به افسانه است و هميشه اين افسانه در روانپزشكي و روانشناسي وجود داشته و در جمعيت عمومي وجود دارد از بين مي‌برد. ما مي‌بايست براي بيماران خودمان توضيح دهيم كه تعيين علت اختلال دوقطبي در سيستم ليمبيك بسيار ساده انگارانه شده است و در طي اين برنامه جنبه‌هاي بيولوژيك اين اختلال را با جزئيات بيشتري شرح مي‌دهيم.
  • براي معرفي سير تكراري بيماري، مي‌توان آن را به صورت گرافيكي نشان دهيم. بر روي تخته سياه دو محور را رسم مي‌كنيم، بر روي محور X زمان را نشان مي‌دهيم و محور Y تغييرات خلق را نشان مي‌دهد (علامت D براي دوره‌هاي افسردگي شديد، d براي علايم افسردگي خفيف تا متوسط، E براي خلق متعادل، m يا H براي هيپومانيا و M براي مانيا) اين تكنيكي است كه ما اغلب در اين برنامه نشان مي‌دهيم. تكنيم رسم خلق (به صفحه 101 نگاه كنيد). ضروري است تا اين گرافيك را به صورت دقيق شرح دهيم و مطمئن شويم كه همه معني گراف را درك مي‌كنند.
  • يك تمرين سودمند در اين جلسه آن است كه در اطراف اتاق مي‌گرديم و از بيماران مي‌خواهيم تا جلسات و تعصباتي كه جامعه به طور كلي در مورد اختلالات روانپزشكي به كار مي‌برند را بگويند (جملاتي از قبيل اينكه “فقط افراد ضعيف دچار اين اختلال مي‌شوند” و اگر بخواهيد خودتان مي‌توانيد از دست اين بيماري خلاص شويد يا اين بيماري فقط در افرادي كه دارو مي‌گيرند رخ مي‌دهد). ما اين جملات را بر روي تخته سياه مي‌نويسيم و بعداً آنها را تجزيه و تحليل مي‌كنيم. اين تمرين به ما كمك مي‌كند ننگ اجتماعي در مورد اين اختلال را حل و فصل كنيم. اين كار به ما اجازه مي‌دهد كه برخي عقايد بيمارانمان را در مورد اختلالشان بفهميم، خواه از جملاتي كه ما آماده كرده‌ايم باشد و يا از جملاتي كه سايرين مي‌گويند. مي‌توانيم ليستي از 10 دروغ بي ارزش را در مورد اختلالات دوقطبي به بيمارانمان ارائه كنيم (جدول 4) و سپس در مورد يك يك آنها بحث كنيم.

 

جدول 4- 10 دروغ بي ارزش در مورد اختلال دوقطبي

 

  • دكترها آن را بوجود آورده‌اند
  • اين اختلال مختص كشورهاي غربي است.
  • اين يك بيماري مربوط به اين قرن است.
  • تنها مردم ضعيف دچار آن مي‌شوند
  • اين يك اختلال سري است
  • روانكاوي و هوميوپاتي سودمند است.
  • اين هديه‌آي از طرف خداست.
  • شما خودتان علت بيماري‌اتان هستيد.
  • اين اختلال را مي‌توان بدون گرفتن دارو كنترل كرد.
  • اين يك بيماري ناتوان كننده است.
  • موضوع وراثتي بودن اختلال كه در ابتداي جلسه مطرح شده مي‌تواند باعث نگراني بيماران شود به خصوص بيماراني كه داراي فرزند هستند و يا مي‌خواهند بچه دار شوند. ما نمي‌خواهيم در اين جلسه بر روي اين موضوع متمركز شويم اما به بيماران توضيح مي‌دهيم كه در مورد اين موضوع در جلساتي كه در مورد حاملگي و مشاوره ژنتيكي داريم صحبت مي‌كنيم (به صفحه 130 نگاه كنيد).
  • بعد از توضيح دادن در مورد سؤالات، مطالب جلسه را به بيماران مي‌دهيم، تكاليف خانگي را ارائه داده و جلسه را تمام مي‌كنيم.

راهنماييهاي مفيد

  • جمعيت عمومي اطلاعات خيلي كمي در مورد اختلالات دوقطبي دارند. گرچه برخي از بيماران كم و بيش اطلاعاتي در مورد اين اختلال از طريق كتابها، كنفرانسها، اينترنت، صحبت با روانپزشكان و يا از طريق ساير رسانه‌ها بدست آورده‌اند، اما مي‌بايست اين را به ياد داشته باشيم كه ممكن است بيشتر اعضاء گروه اطلاعات درستي در مورد اختلالي كه از آن رنج مي‌برند نداشته باشند. بنابراين مي‌بايست هر چه زودتر در مورد آن صحبت كنيم. حتي اگر برخي از بيماران از اين كار ناراضي باشند.
  • مهم است كه اين جلسه كه اولين جلسه آموزشي است توسط درمانگر اصلي اجرا شود. هر چند كه جلسات ديگر مي‌تواند توسط ساير كمك درمانگران اجرا شود. زمانيكه درمانگر اصلي، هدايت كننده اين جلسه باشد. اين احساس بوجود مي‌آيد كه بيماران مي‌فهمند يك متخصص در جمع آنها است و همين مسأله مي‌تواند در طول برنامه بسيار كمك كننده باشد.
  • در اين جلسه بيماران دوست دارند اين سؤال را بپرسندكه چرا ما به اختلال دوقطبي به عنوان يك بيماري نگاه مي‌كنيم. پاسخ مي‌بايست ساده و روشن باشد: اين يك تغيير بيولوژيكي است كه علايم را به خوبي توصيف مي‌كند و باعث مي‌شود كه افراد دچار بيماري شده و از آن رنج ‌ببرند.
  • بسياري از بيماران به نظر مي‌رسد كه براي بدست آوردن اين اطلاعات بسيار مشتاق هستند و به همين دليل فراتر از اين جلسه پيش مي‌روند و ممكن است سؤالاتي داشته باشند كه قرار است در مورد آن در جلسه بعدي صحبت شود. نمي‌بايست هدف جلسه را گم كنيم و به بيماران پيشنهاد كنيم كه تا جلسه بعدي صبر كنند.
  • برخي از بيماران در خصوص نامهاي مختلف اختلال دوقطبي سؤال مي‌كنند (اختلال دوقطبي، پسيكوز مانيا – افسردگي و غيره) هر چند كه ما ترجيح مي‌دهيم كه از اصطلاح اختلالات دوقطبي استفاده كنيم اما مي‌توانيم به طور اختصار در مورد ريشه اصطلاح پسيكوز مانيا – افسردگي توضيح دهيم وتوضيح كه چرا ما فكر مي‌كنيم استفاده از اين اصطلاح مناسب نيست (اين اصطلاح با ننگ اجتماعي همراه است، علاوه بر اين اختلالات دوقطبي هميشه مستلزم داشتن علايم سايكوتيك يا مانيا نيست). مي‌بايست شرح دهيم كه اين واژه هم معنا با اختلال دوقطبي است و نمي‌توان به آن به عنوان يك تشخيص اشتباهي نگاه كرد.
  • براي اينكه توضيحاتي كه مي‌دهيم به سادگي فهميده شود هميشه مي‌بايست از مثال ترموستات[1] استفاده كنيم. زيرا اين مثال بسيار سودمند است و بيماران آن را به خوبي به خاطر مي‌سپارند و آن را براي خانواده خود توضيح مي‌دهند. در اين مثال، ترموستات را با سيستم ليمبيك مقايسه مي‌كنيم. توضيح مي‌دهيم كه چگونه ترموستات در خانه نسبت به تغييرات محيط واكنش نشان مي‌دهد سيستم ليمبيك هم مي‌تواند ترموستات خلق باشد كه باعث ثبات و پايداري خلق شده و نسبت به محيط خود واكنش صحيح نشان مي‌دهد.
  • بوسيله سير گرافيكي بيماري را توضيح مي‌دهيم. نمي‌بايست دوره خلق متعادل را به شكل يك خط مستقيم و صاف و كامل نشان دهيم. مي‌بايست اين را منتقل كنيم كه برخي بالا و پايين‌ها هم وجود دارد هر چند كه بسيار قطعي و مشخص نيست. به بيماران مي‌گوييم كه دوره خلق متعادل يك خط مستقيم است همراه با يك سري لرزشها. در غير اينصورت زندگي بسيار خسته كننده خواهد بود.
  • ترجيح مي‌دهيم كه جلسه را با يك شوخي به اتمام برسانيم. داستان آموزشي كه باعث مي‌شود حالت غم از محتواي جلسات خارج شود سودمند است. در جلسه دوم ما به بيمارمان داستاني را در مورد سه خوك دوقطبي كوچك[2] مي‌گوييم. ما از اين داستان استفاده مي‌كنيم تا به بيمارانمان نشان دهيم كه اين اختلال تا چه اندازه بيولوژيكي است و اينكه تا چه اندازه نگرش ما نسبت به آن حياتي و ضروري است. مي‌بايست اين نگرش گروهي را بوجود آوريم كه افراد بردبار باشند. ما اذعان مي‌كنيم كه داستان سه خوك دوقطبي كوچك يك راه مناسب براي درمانگر است كه جلسه را از حالت غم خارج نمايد. اما اگر درمانگر نمي‌تواند يك تمايز خوبي بين طنز و اظهار نظر غير محترمانه بگذارد، باعث بدفهمي خواهد شد و ما از آن مي‌گذريم. داستان سه خوك كوچه دوقطبي كم و بيش شبيه به اين است:
  • بيماران زمانيكه در مورد نرخ شيوع بالاي اختلال دوقطبي اطلاعات لازم را بدست مي‌آورند. احساس ناراحتي و آسودگي پيدا مي‌كنند. زيرا اين احساس كه آنها آدمهاي عجيب و غريبي هستند متوقف خواهد شد. براي تقويت اين نكته، ما مي‌گوييم كه هر چند نرخ شيوع اختلال بين 1 تا 2 درصد است، اما بيشتر مطالعاتي كه اخيراً صورت گرفته، نرخ شيوع اختلال را نزديك به 4 درصد گزارش مي‌كنند و مطالعاتي كه بر روي طيف اختلال دوقطبي[3] صورت گرفته نشان مي‌دهد كه نرخ شيوع در جمعيت عمومي بيش از 10 درصد است.
  • برخي عقايد وجود دارد كه معمولاً براي بيماران ما ناراحت كننده است. مسائلي از قبيل مزمن بودن بيماري، برگشت پذير بودن و غير قابل درمان بودن بيماري. بنابراين مي‌بايست در استفاده كردن از اين اصطلاحات بسيار سنجيده و معقول عمل كنيم. در خصوص مزمن بودن مي‌بايست از مثال‌هايي در مورد بيماريهاي پزشكي مزمن ديگر استفاده كنيم. بيماريهايي كه وقتي به شيوه صحيح كنترل مي‌شود شخص مبتلا به آن مي‌تواند زندگي اي با كيفيت خوب داشته باشد (از قبيل ديابت) و سعي مي‌كنيم تا اين بيماري را از بيماريهايي كه وخيم هستند جدا كنيم، زيرا بسياري از بيماران ما صطلاح مزمن بودن را با وخيم شدن يكي مي‌دانند. براي برگشت پذير بودن مثالي از سه خوك كوچك مي‌تواند اين ايده را به بيماران ما منتقل كند كه هر چند اختلال تمايل به برگشت به صورت دوره‌اي دارد، اما عود بيماري اغلب بستگي به نگرش آنها در مورد اختلال دارد (پيروي دارويي، پيروي از راهنماها در مورد خواب، تشخيص اوليه دوره‌ها) اما ما مي‌بايست از انتظارات غير واقعي اجتناب كنيم. زيرا همه ما متخصصان مي‌دانيم كه پيروي محكم از راهنماهاي رفتاري و دارويي به عنوان محافظي طولاني مدت و به شكل صد در صد نيست. ما اين نكته را براي بيماران روشن مي‌كنيم كه حتي اگر همه چيز هم درست باشد عود مي‌تواند رخ دهد. اما فراواني اين عودها هميشه كمتر است، زمان و شدت كمتري خواهند داشت. اصطلاح غير قابل درمان بودن باعث نگراني بيماران ما مي‌شود زيرا بسياري از بيماران فكر مي‌كنند كه آنها هميشه افسرده يا مانيك باقي خواهند ماند. ما بايد اين نكته را واضح و مشخص كنيم كه اين غير قابل علاج نيست و مي‌توان براي مدتي طولاني آن را آرام نگه داشت.

 

  1. افتادگی دریچه میترال|تخصصی ترین گفتار درمانی درشاهین ویلا کرج 09121623463 
  2. احیای قلبی ریوی|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان امام حسین کرج 09121623463 
  3. هگزارلین|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان نبوت کرج 09121623463 
  4. هموکروماتوز|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان اتحادکرج 09121623463 
  5. دیابت نوع ۲|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان توحید کرج 09121623463 
  6. دیابت نوع ۱|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان اسبی کرج 09121623463 
  7. پیش‌دیابت|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان مهران کرج 09121623463 
  8. هپاتیت ای|تخصصی ترین گفتار درمانی در جهانشهر کرج 09121623463 
  9. نارسایی حاد کبد|تخصصی ترین گفتار درمانی در عظیمیه کرج 09121623463 
  10. حرکات روده|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارخان زاده کرج 09121623463 
  11. علایم ادراری|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارشهرداری مهرشهر کرج 09121623463 
  12. پیوند قلب|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارماهان کرج 09121623463 
  13. نخ دندان|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارجمهوری کرج 09121623463 
  14. مسواک|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارپرستار کرج 09121623463 
  15. کلرهگزیدین|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارموذن کرج 09121623463 
  16. طب ایرانی | گفتارتوان گستر کرج09121623463 
  17. چک لیست کشوری دفاتر کار مامایی| گفتارتوان گستر کرج09121623463 
  18. چک لیست کشوری دفترکار تعذیه | گفتارتوان گستر کرج09121623463 
  19. چک لیست کشوری درمانگاه تخصصی دیابت | گفتارتوان گستر کرج09121623463 
  20. چک لیست کشوری درمانگاه تخصصی داخلی | گفتارتوان گستر کرج09121623463 
  21. چک لیست کشوری مراکز جراحی محدود | گفتارتوان گستر کرج09121623463 
  22.   
    • behtarinalborz.ir
      goftardarmanionline.ir
      googleimage.ir
      hamejaa.ir
      medu-karaj.ir
      siavashataee.ir
      slpnews.ir
      autismonline.ir
      avalinkaraj.ir
      behtarin-entekhab-karaj-siavashataee.ir
      behtarinkaraj.ir
      goftardarmanikaraj.ir
      goftareravan.ir
      google-map.ir
      googlegame.ir
      googlemovies.ir
      karaj-medu.ir
      kardarmanialborz.ir
      kardarmanikaraj.ir
      loknatclinic.ir
      loknatshekan.ir
      otalborz.ir
      otkaraj.ir
      pff-rhs.ir
      pooyesh-dar-goftardarmani-karaj.ir
      pooyesh-dar-kardarmani-karaj.ir
    •   مریم بارانی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        نسیبه احمدی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        محمد قادریی احسانپور   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        جعفر قادری واحد   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        لیلا شمس پر   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        حمیدرضا روحی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        رضوان اکبری منیع   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        فرشته محمدظاهری   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        محیا شیرزادی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        ریحانه اکبری   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        احمد حسینی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        کامیل رضایی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        نریمان بارانی زاغه   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        فرشاد کامکار   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        طاهره مصطفی پور   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

        اسماعیل خالدی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان |  کلینیک تخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسی گفتار و زبان

Related posts